take your time

April 28, 2011

maramures

as vrea sa zic atat: ca maramures este alta lume. ca este atat de bine acolo, incat as mai face 10 ore pe drum cu orice alta ocazie care s-ar ivi, doar ca sa mai stam in cerdac cu o carte in mana si sa auzim cocosul. sau cate un caine, sau cate o pasare, din ora in ora. sau mai rar. este atat de bine in casa traditionala, cu paturici colorate, caldura, paine pe vatra si oale de toate culorile si formele, incat as vrea sa repet experienta cel putin 0 data pe an.
am stat 3 zile si mi-a placut enorm. mai fusesem prin sighetul marmatiei si bifasem cele cateva obiective de interes (sapanta, memorialul victimelor comunismului s.a.). dar acum, am avut timp de plimbat pe carari, de mers printre dealuri, de intrat in casele oamenilor cu ateliere, de stat la vorba fara graba. am vizitat, in plus, muzeul satului maramuresean si manastirea barsana, cu ocazia invierii. minunat la barsana. la manastirea de maici, cu casutele din lemn si lume organizata, cu cosuri sosite la sfintit, oranduite dupa o gandire cu bun simt. frumos.
am primit o carte, scrisa de proprietarul casei in care ne-am cazat, despre viata din satele maramuresene si am citit asa: sa vizitezi maramures e ca si cum te-ai intoarce in trecut. nu stiu daca asa este, ca te intorci sau nu in trecut. dar intri intr-o lume in care generozitatea este la ea acasa. am intalnit oameni care mi-au spus 'Anisoara' cu cel mai mare drag, oameni care s-au oferit sa ne duca cu dubita prin sat, oameni de cinste, cum zice la carte.
in zona in care casele se intrec in frumusete, iar portile se inalta semete, nu poti decat sa te bucuri. sa incerci sa cuprinzi cat mai mult si eventual, sa faci si niste fotografii. si sa incerci sa revii. pentru bunastare, liniste, umor, fuste inflorate. si pentru o casa in stil traditional. cum e cea in care am stat.

No comments: