take your time

February 18, 2008

creatie vs. strategie in publicitate

pe wall street.ro, exista astazi un articol interesant. niste intrebari simple de publicitate adresate unor publicitari renumiti care au dat niste raspunsuri concise. fiecare cu varianta lui. serban alexandrescu, bogdana butnar, adrian preda, sorin psatta.

apreciez intotdeauna onestitatea si abilitatea creativa de a spune lucrurilor pe nume a lui serban alexandrescu.

a se citi si a se verifica cele spuse de mine.
in plus, psatta mi-a fost profesor si intotdeauna la inaltime. iar ceilalti doi...ce sa zic?! un leo si un mc cann, e ceva mai mult decat interesant acolo.

ex:
Creatie sau strategie? Ce aduce clientului mai multa valoare adaugata?
Proteine sau glucide ? Romeo sau Julieta ? Roti sau volan ? Strategia fara creatie e ceva ingrozitor de trist. Iar creatia fara strategie e adesea ridicola. Profesorii nu pot fara bufoni iar panzele fara carma te duc naiba stie unde.
Serban Alexandrescu, Creative Director, Headvertising

De ce avem putini planneri in agentiile din Romania?
Un planner bun este ca un vin bun: trebuie sa fie un soi nobil, dintr-o recolta buna, sa fie format in conditii speciale, iar apoi trebuie invechit. Nu cred ca publicitatea romanesca este suficient de batrana ca sa inceapa sa produca planneri excelenti pe banda rulanta.
Adrian Preda, Co-Creative Director, Leo Burnett

Daca s-ar intampla ca agentia sa aiba un singur angajat, care ar fi el?
Acum doi ani as fi raspuns fara sa clipesc, art director. Mi se parea singura abilitate nereplicabila intr-o agentie insa intre timp am cunoscut copy si CS care deseneaza senzational. Asa ca as spune ca agentia nu poate sa traiasca fara un om cu pasiune.
Bogdana Butnar, Senior Strategic Planner, McCann Erickson

Ce ar trebui imbunatatit/schimbat pentru ca departamentele de creatie, strategie si client service sa colaboreze mai bine?
Mentalitatea celor angajati acolo si existenta unui scop comun, interiorizat sincer de fiecare membru al echipei. In construirea unei case, de exemplu, tamplarul, zugravul si instalatorul, desi specializati diferit, colaboreaza perfect pentru ca stiu ca greseala oricaruia dintre ei ii afecteaza pe toti si, mai mult, dauneaza si imaginii firmei. Par lucruri banale si de bun simt, dar industria noastra de publicitate abunda in “personalitati accentuate” (cu sau fara acoperire) pentru care lucrul in echipa nu este chiar asa de comod. Poate cand se va intelege ca a lucra in publicitate este (sau ar trebui sa fie) la fel de “glamorous” ca a lucra pe un santier orgoliile vor putea fi mai usor depasite si situatia se va normaliza.
Sorin Psatta, Integrated Communication Director, Grup BBDO Romania
parerea mea este ca ar trebui sa se completeze, una pe cealalta. strategia si creatia. daca ai cu cine si ce. in unele cazuri, poate creatia este de ajuns. poate nu ai nevoie de cel mai tare argument in spate care sa iti justifice ideea nebuneasca. dar poate ca ideea nebuna are si ea la randul ei nevoie de un insight traznit. si ce bine le-ar mai sta impreuna!
cum am putea inclina in acest caz balanta '99% perspiration, 1% inspiration'?
sa fie 99% strategie? se poate, ca e de munca. dar si cand ai o creatie de 99%, atunci sa te tii, tata! creatia si-a batut capul, acum da-i cu research-ul valoros!
e clar. sunt complementare. o strategie bine gandita, o creatie stralucita! mhmmm. iata si rima. :)
nu poti sa faci chiar totul de unul singur. sau daca poti, trebuie sa suporti consecintele.

No comments: