take your time

February 15, 2008

branduri de suflet

si cu suflet.
citesc articolul despre nike vs. adidas pe wall-street.ro. foarte interesant. pentru ca oamenii din spatele brandurilor, creatorii de campanii, de idei, 'inventatorii' vorbesc foarte clar si explica pe puncte ce are de oferit fiecare in parte.

"Nike e tanar si american, iar adidas e mai batran si neamt". o diferenta perceputa, la prima vedere. nike se axeaza pe schimbare, pe deisgn, adidas mai mult pe functionalitate. cu fiecare campanie, nike scoate ceva nou in fata, adidas pare sa continue povestea. o poveste de succes, de altfel.

adidas este "uriasul adormit al sportului", mai batran, mai vechi pe piata, care se avanta puternic in comunicare, dar care face cate una si buna, iar nike "noul pusti din cartier", care trebuie sa se adapteze de fiecare data, la alt cartier, alti oameni, alte conditii. primul pare sa consolideze, al doilea sa exprimenteze.

cum sa compari doua branduri atat de mari, atat de puternice, care desi diferite, realizez ca mesajul fiecaruia se combina sub aceeasi umbrela.
alte diferente apar in articol. eu vorbesc in primul rand de slogam.

avem nike cu 'just do it'.
trei cuvinte care definesc brandul prin "simplitate si dinamism". de unde si reinventarea continua si experimentele pe banda. nike se schimba mereu. fiecare campanie, fiecare spot sau mesaj au purtat in spate ideea de experiment, de nou, de schimbare, de tendinte noi, de limite duse pana la extrem. simti prospetimea si noutatea de fiecare data, prin campaniile punctuale sau asocierea cu fotbalisti (de la Ilie Nastase, pana la Ronaldo, Armstrong sau Schumacher). si totul este bazat pe o joaca fata in fata cu designul. un design de care nu te plictisesti niciodata.

adidas cu 'impossible is nothing', care a venit ceva mai tarziu, in 2004, dar datorita succesului, a derivat in alte sub-mesaje de genul:
- "Impossible field" (in 2005 , spotul “Impossible field”, prezenta fotbalisti ca Beckham, Ballack, Raul, Defoe, Kaka si Saviola, care jucau pe un teren de fotbal fantastic, cu contururi metalice si suspendat in eter);
- apoi povestile 'aparent imposibile, dar realizabile' ale oamenilor simpli care si-au depasit diverse limite – de la skaterul care si-a pierdut picioarele si a continuat sa se dea in scaunul cu rotile, pana la fetita care a alergat doi kilometri pentru ca tatal ei pariase 20 de dolari pe asta;
- “It’s impossible alone”, la FIFA 2006, unde adidas lansa campania +10, in care dezvolta ideea ca fiecare fotbalist, oricat de celebru ar fi, are in spate o echipa de inca 10 oameni, altfel spus “It’s impossible alone”;
- si nu in ultimul rand campania globala All Stars, in care adidas a adunat mai multi sportivi carora le-a cerut sa vorbeasca despre momentele dificile pe care le-au intampinat in cariera si sa le exprime prin pictura.

nike este brandul pe langa care trebuie sa stii sa te tii, sa fii in pas cu el. cu adidas este un alt fel de fidelitate, la randul ei sustinuta de o idee precisa: nimic nu este imposibil.

si totusi, vorbeam de slogan:
just do it / impossible is nothing. sub alte forme, cu alte nuante si declinate in moduri diferite, exprima acelasi lucruri: indrazneala, putere, curaj. curajul poate, sa zicem, ca ar insemna ceva pentru nike si altceva pentru adidas. nike mizeaza pe curajul de a face lucruri noi, de a experimenta, de a schimba, pe cand adidas se refera in primul rand la curajul de a accepta anumite lucruri si de a merge mai departe. de a trece peste momente neplacute si a gasi speranta care sa te faca sa continui, sa fii mai optimist. oricum ar fi, sunt mesaje reale, au o semnificatie puternica si fiecare se poate asocia cu o astfel de idee sau regasi intr-un moment sau altul in aceasta 'filozofie'.

fiecare exprima un indemn care trimite catre indrazneala. catre o forta interioara care ar trebuie sa ne impinga de la spate sa facem orice ne propunem. trebuie doar sa verbalizam o dorinta, un vis si apoi sa ne punem motorasul in functiune pentru a-l duce la indeplinire. lucrurile pe care nu le spui nu exista, de aceea dupa ce stabilesti ce si cum, este timpul sa faci lucrul ala. petnru ca nimic nu este imposibil.

sau mai bine zis: just do it, because impossible is nothing.
parerea mea este ca se completeaza perfect.

eu prefer nike, ce-i drept. cumpar rar, nu am nevoie de prea multe articole sportive, le folosesc fie la schi, fie la aerobic, la tae-bo sau cand fac orice alt sport, in rest merg pe haine colorate si confectionate din fel si fel de materiale. dar prefer nike.

si totusi, nike si adidas sunt branduri de suflet, alaturi de lee sau nokia, coca-cola, haagen dazs sau ikea.
fiecare din diverse motive. intemeiate.

2 comments:

Eros Nicolau said...

um poti sa compari un PRODUCATOR cu un NUME GOL? Nike este exclusiv un brand, o idee, un concept. Nike NU PRODUCE NIMIC in afara de reclama. Nike nu are nici o fabrica, in intreaga lume. Toate produsele Nike sunt facute in fabrici de pantofi independente, nici una din ele ne-fiind detinuta de ei. Oamenii vand doar o idee.

Adidas in schimb, pe langa aceeasi idee, mai si FACE ceva... mai si PRODUCE. Cred ca e o diferenta care la prima vedere pare nesemnificativa, dar care in esenta este enorma si greu de ignorat...

ana si maria said...

ideea o comparam. mesajul, conceptul, filozofia care sta in spatele nike sau in spatele adidas.

daca vorbim strict de producatori, cred ca mai putem baga niste nume in aceeas barca cu nike.

dar un produs, oriunde ar fi el facut, ajunge un brand prin mesajul pe care il transmite. pe langa calitatea produsului, conteaza si imaginea asociata. pe care multi o cumpara. o imagine cu care se identifica, un mesaj, o idee.

si parerea mea este ca nike si adidas, la nivel de mesaj, merg cam pe aceeasi idee. difera nuantele, adaptarile, executiile si tot ce vrei tu, dar impresia generala pe care mi-o lasa este ca folosesc acelasi concept declinat diferit.